Vision

The future vision of the Media Department at Al-Zahra University( peace be upon her) is establishing the qualitative description of the university, as it is the first among its counterparts in the field of academic institutions concerned and dedicated to women. Therefore the vision of the university’s media department roots from the achievements and scientific and academic merit of female students and administrative and teaching cadres within the spotlight. In creating a university that excels in feminist media and is prepared to compete with various women’s universities in the Arab region, as well as keeping pace with the rapid global developments at the university and presenting high-level promotional programscontemporary in nature, according to the standards of committed university media, as well as promoting the television appearance of most of the university’s competencies (teachers, staff, students ) in a way that marks its position as an important source of awareness in society by raising the level of excellence and high competitiveness to supplement the media field with distinguished media and academic competencies.

Central Message

The ultimate aim underlies in highlighting the identity of the university in accordance with the policy drawn up by the founding body represented by the General Secretariat of the Holy Shrine of Al-Hussainia and strengthening its competitive capacities within Iraqi universities and institutions of the Ministry of Higher Education and Scientific Research and creating an effective and strong network of communication with the concerned higher authorities.

Objectives

1. Mark the existence of the university and display its features and advantages in the best way possible.

2. Draw a bright image for the university, which contributes to achieving its mission and goals.

3. Strengthening cooperation with academic institutions and relevant authorities.

4. Enhancing the positive impression of the university locally, regionally and internationally.

5.Contribute to the consolidation of the concept of diversity by attracting students from different cultures

6. Empowering women in issues of keeping pace with media developments and creating a competitive work environment that achieves quality and accuracy at work

مهام قسم الإعلام والعلاقات العامة:

قسم الإعلام والعلاقات العامة هو الواجهة الإعلامية للجامعة ويقوم بالمهام الآتية:

  • التعريف بدور الجامعة ورسالتها، والسعي لبناء صورة ايجابية عن الجامعة لدى الجمهور الداخلي والخارجي.
  • نشر كل ما يخص الجامعة من أخبار ونشاطات وإعلانات، وتسهيل مهمة الإعلاميين والصحفيين للحصول على المعلومات المتعلقة بالجامعة.
  • التوثيق الاعلامي لجميع انشطة الجامعة، أي العمل على تغطية النشاطات والفعاليات على اختلاف أنواعها كالمؤتمرات، الاحتفالات، المناسبات والندوات، الحلقات النقاشية، المهرجانات، وغيرها، ولجميع الكليات والأقسام وتسليط الضوء عليها ودفعها إلى جميع وسائل الإعلام، ومساندة الكليات والاقسام في تنفيذها.
  • تنسيق وتسهيل مهام جميع وسائل الإعلام لتغطية وإنجاز تقاريرها الإعلامية.
  • تنظيم المؤتمرات والاحتفالات المركزية للجامعة والأخذ على عاتقة انجاز الجوانب الإعلامية لتلك الاحتفالات عبر وسائل الإعلام المختلفة.
  • متابعة جميع وسائل الإعلام وما ينشر فيها من أمور تتعلق بالجامعة وعرضها على أنظار السيدة رئيسة الجامعة للبت فيها وإمكانية الرد عليها (رصد وتحليل).
  • تنظيم المقابلات عبر وسائل الإعلام المختلفة لرئيسة الجامعة وأي مسؤول أخر في الجامعة والحضور الدائم مع وسائل الإعلام في مثل تلك النشاطات.
  • متابعة الجوانب الإنسانية والاجتماعية لجميع منتسبي الجامعة من الملاكات التدريسية والإدارية والطالبات، وتوجيه التهاني والتعازي في المناسبات المفرحة والمحزنة والمناسبات الأخرى.
  • مد جسور التواصل مع الجامعات العراقية والعربية والعالمية.
  • التفاعل مع المجتمع وتلبية احتياجاته من المعلومات والحقائق الإحصائية الدقيقة.
  • متابعة اتجاهات الراي العام حول انشطة الجامعة وانجازاتها المختلفة.
  • إعداد وإصدار النشرات المتعلقة بإنجازات وفعاليات الجامعة وتوزيعها داخل الجامعة وخارجها.

Core Attributes

1. الموضوعية والمصداقية.
2. الجودة الشاملة.
3. الإبداع والابتكار.
4. التعلم الذاتي والتعليم المستمر.
5. الالتزام بأخلاقيات المهنة الصحفية والإعلامية.
Professional and ethical at work.
6. فهم التنوع الثقافي والديني واللغوي المحلي والإقليمي والعالمي وترسيخ قيم الحوار بما يضمن خصوصية المرأة المسلمة ورسالة الإسلام الجوهرية في حفظ حقوق المرأة وتكريمها.
7. تبني تكنولوجيا الاتصال الحديثة في العمل.